Pages

Thursday 9 January 2014

Nikmati Kehidupan Anda

Teks: Kayrul Hidayah binti Mansor

Sebuah hasil garapan indah dari penulis yang terkenal dimana buku nukilan beliau yang bertajuk "Nikmati Kehidupan Anda" atau "Enjoy Your Life" ini telah dialih ke beberapa jenis bahasa di dunia. 
Dr. Muhammad Al-Arifi merupakan seorang Imam di Masjid King Fadh Academy (sumber: wikipedia). Buku ini merupakan hasil kajian beliau selama 20 tahun dan ia merupakan koleksi hebat tentang peristiwa-peristiwa daripada kehidupan Rasulullah S.A.W, kisah sejarah Islam dan anekdot yang mengujakan pemikiran berdasarkan pengalaman penulis.

Pada entry kali ini, saya ingin berkongsi mutiara-mutiara kata yang terdapat dalam buku ini untuk dihayati dan dijadikan pedoman. InshaAllah.

P.O.W #1

"Kejayaan bukanlah dengan mengetahui apa yang orang lain suka, ia adalah untuk memperoleh dan melatih kemahiran yang membantu seseorang mendapat kasih sayang mereka"

P.O.W #2

"Apabila anda memanjat gunung, lihatlah ke puncaknya dan bukan batu-batu disekeliling anda. Pastikan di mana kaki anda memijak semasa anda memanjat, dan janganlah melompat jika anda tersilap pijak"

P.O.W #3

" Seorang wira adalah seorang yang melakukan lebih dari keupayaannya untuk memperbaiki kemahirannya, sehingga berupaya untuk memperbaiki, dan mungkin juga mengubah, kemahiran orang lain"

P.O.W #4

" Jangan sesekali mendapatkan kekayaan dan hilang orang sekeliling, kerana mendapatkan atau memikat orang sekeliling ialah cara untuk mendapat kekayaan.


Insha Allah, sekiranya berkesempatan, saya akan berkongsi lagi mutiara-mutiara kata didalam buku ini. Tidak rugi pun untuk anda membeli buku ini. 
Boleh didapati di Kedai Buku Dakwah Corner (Bangi Gateaway)

Imej: carian google


No comments:

Post a Comment